Home » Hoe kies je een WordPress Thema

Hoe kies je een WordPress Thema

Als u twijfelt over het kiezen van de perfecte template voor uw website, dan is het misschien hoog tijd om te stoppen met browsen en er een voor uzelf te bestellen. Er zijn veel professionele bedrijven die uw concept tot een ideale template kunnen smeden, zoals wij bij Kalovi.

Met een bijna onbeperkt aantal WordPress-thema’s om uit te kiezen, wordt het zo gemakkelijk om zich overweldigd te voelen en zijn toevlucht te nemen tot inactiviteit of het kiezen van een thema van lage kwaliteit. In gevallen waar u veel opties heeft, is het de moeite waard om precies te weten wat u nodig heeft.

In deze post deel ik wat volgens mij de belangrijkste factoren zijn om rekening mee te houden, zodat je precies weet wat je in gedachten moet houden als je de volgende keer op jacht bent naar een goed thema.

Anders gezegd, hoeveel gemakkelijker is het kopen van een fles wijn als je weet dat je de voorkeur geeft aan rood en dat je favoriete rode wijn de Australische Shiraz is? Deze kleine hoeveelheid kennis snijdt de keuze tussen 500 flessen in een winkel tot 10 flessen.

Om te beginnen, laten we een van de meest gestelde vragen beantwoorden: Is het de moeite waard om te betalen voor een WordPress thema, of kunt u wegkomen met een gratis?

1. Prijs: Gratis Vs. Premium WordPress Thema’s

Enkele jaren geleden was de prijs van een thema een goede indicator voor de kwaliteit ervan. Vrije thema’s waren vaak slecht gecodeerd en werden gebruikt om in het slechtste geval gevoelige gebruikersgegevens vast te leggen. Maar de tijden zijn veranderd, en ontwikkelaars in de WordPress gemeenschap hebben duizenden grote vrije thema’s gecreëerd om uit te kiezen.

Als zodanig is er geen overtuigende winnaar. Zowel gratis als premium thema’s hebben hun voor- en nadelen, die hieronder worden beschreven.

 

VOORDELEN VAN PREMIUM THEMA’S

  • Meer updates. Misschien wel de meest dwingende reden om voor een premium thema te kiezen. Misschien wel de meest dwingende reden om te kiezen voor een premium thema is dat dergelijke thema’s meestal vaker worden bijgewerkt. Gezien de snelle evolutie van het WordPress content management systeem (CMS) is het van cruciaal belang om een thema te hebben dat regelmatig wordt bijgewerkt om nieuwe beveiligingsproblemen op te lossen.
  • Minder herkenbaar ontwerp. Omdat gratis WordPress thema’s zo populair zijn, is het niet ongewoon dat tienduizenden websites dezelfde gratis thema’s gebruiken. Premium thema’s komen minder vaak voor, waardoor ze zich wat meer van elkaar onderscheiden.
  • Betere documentatie. De meeste premium thema’s bevatten een gedetailleerde PDF waarin wordt uitgelegd hoe u er het meeste uit kunt halen. Dergelijke documentatie komt minder vaak voor bij gratis thema’s.
  • Voortdurende ondersteuning. Premium thema-ontwikkelaars bieden zeker de beste ondersteuning, meestal via een combinatie van een publiek forum, live chat en een e-mail ticketing systeem. Gratis thema’s hebben meestal alleen een publiek forum voor ondersteuning.
  • Geen attributie links. Veel gratis thema’s vereisen vaak een link om in de voettekst van de auteur van het thema te verschijnen. Hoewel dit steeds minder vaak voorkomt in vrije thema’s, kunt u er zeker van zijn dat er geen links nodig zijn in premium thema’s.

 

NADELEN VAN PREMIUM WORDPRESS THEMA’S

  • De prijs. Je moet ergens tussen de $50 en $200 investeren in een premium thema.
  • Meer configuratie. De meeste premium thema’s hebben hun eigen aangepaste administratie paneel, met een verscheidenheid aan maatwerk instellingen, die een tijdje kan duren om te leren en in te stellen.
  • Ongewenste functies. Premium thema’s hebben de neiging om veel belletjes en fluitjes te bevatten, zoals meerdere slider plugins, een portfolio manager en extra skins. Hoewel deze een thema zeer veelzijdig maken, zullen veel ongewenste functies het thema opzwellen.

In het algemeen is het belangrijkste aspect om te zoeken in een thema, of het nu gratis of betaald is, de kwaliteit en de zorg die aan de totstandkoming ervan wordt besteed. De kwaliteit van de code is van invloed op alles wat we in dit artikel bespreken, van beveiliging tot paginasnelheid.

De gemakkelijkste manier om de kwaliteit te meten is om te lezen wat klanten zeggen. Als een thema een publiek ondersteuningsforum heeft, lees dan wat voor problemen mensen hebben en hoe responsief de ontwikkelaars zijn in het oplossen ervan.

2. Snelheid: Lichtgewicht VS. Eigenschap-zware Thema’s

Wij benadrukken altijd het belang van het optimaliseren van de snelheid van de website. Snelle pagina-laadsnelheid verbetert niet alleen de algemene gebruikerservaring van een website, maar is ook bevestigd om de rangschikking van zoekmachines, de conversiepercentages en dus de online omzet te verbeteren.

Het is geen verrassing dat ik heb aanbevolen om trage thema’s als de pest te vermijden.

Het begrijpen van een probleem is de eerste stap om het te vermijden. Dus, wat zorgt ervoor dat een thema de snelheid van een website in de goot sleept?

In het algemeen komt het neer op drie dingen:

  • Te zwaar voor de functies. Wees op uw hoede voor thema’s met 10 verschillende sliders, 20 voorgeïnstalleerde plugins en veel JavaScript-animatie. Dit klinkt misschien als een goede deal, maar geen enkele website die HTTP-verzoeken naar 50 JavaScript-bestanden stuurt, zal optimaal draaien.
  • Overmatig gebruik van grote bestandsformaten. Het sleutelwoord hier is “overmatig gebruik”, wat weliswaar een beetje subjectief is. Probeer uit de buurt te blijven van thema’s die veel gebruik maken van volledige breedte afbeeldingen, achtergrondvideo’s, enz. Minder is meer.
  • Slechte codering. Van wild geschaalde afbeeldingen tot inline CSS-injectie, slechte codering heeft een aanzienlijke invloed op de prestaties van de website. Zoals gezegd betekent slechte code meestal dat een thema niet in een lange tijd is bijgewerkt, dus controleer altijd de updategeschiedenis van een thema.

Hier is een lakmoesproef die je kunt gebruiken om uit te vinden hoe opgeblazen een thema is. Ga naar de Pingdom Website Speed Test, voer de URL in van de demo van een thema en zie hoe lang het duurt om de pagina te laden en hoeveel HTTP-verzoeken er worden gedaan.

3. Het ontwerp en gebruikerservaring

Het doel van een thema is natuurlijk om uw website er goed uit te laten zien en uw merk in het best mogelijke licht te laten zien. Hoewel design vrij subjectief kan zijn, vergroot je de kans op het vinden van een goed ontworpen thema door een paar stappen te volgen.

Zoek eerst op websites waar de beste ontwerpers hun thema’s verkopen. Dit klinkt misschien voor de hand liggend, maar is toch de moeite van het vermelden waard. ThemeForest is onze persoonlijke favoriet, maar er zijn nog veel meer goede, waaronder StudioPress en Elegent Theme’s.

Ten tweede, breng wat tijd door met het doorbladeren van de demo. Voelt de website makkelijk te gebruiken? Is er voldoende witruimte? Krijgt u hoofdpijn als u ernaar kijkt? Wordt u erdoor opgewonden? Hier speelt je buikgevoel een belangrijke rol.

Tot slot, zorg ervoor dat je een thema kiest dat cross-browser compatible is en gebouwd is met toegankelijkheid in het achterhoofd.

4. Mobielvriendelijkheid en Responsiveness

Hoewel het mobiele verkeer van sector tot sector verschilt, lijken de meeste rapporten het erover eens te zijn dat gemiddeld ongeveer 30% van alle websitebezoeken nu afkomstig is van mobiele en tablet-apparaten.

Ongeacht de exacte ratio’s is er geen excuus om iets anders te gebruiken dan een responsief thema.

Gelukkig zijn vrijwel alle gerenommeerde thema’s mobiel-vriendelijk, dus het gebrek aan responsiviteit in een thema is echt een rode vlag. De meeste thema-leveranciers laten u toe om thema’s uit te filteren die niet reactief zijn. Een andere goede optie is om te kijken door middel van een samengestelde lijst van responsieve thema’s.

Een van de beste manieren om te bepalen of een responsief thema goed is of niet, is het uitvoeren van de demo via de nieuwe mobiele tool van Google.

Opzoek naar een custom WordPress thema?

5. SEO

Wanneer ingeschakeld met een van de vele goede SEO plugins, WordPress is een van de meest SEO-vriendelijke CMS ‘rond.

Echter, veel thema’s maken allerlei on-site SEO-fouten, zoals het weglaten van header- en alt-tags, dubbele inhoud en dynamische URL-fouten.

Bij het kiezen van een thema, kijk voor “SEO geoptimaliseerd” of “SEO klaar” in de thema beschrijving, maar vertrouw niet blindelings op het. Veel ontwikkelaars nemen dit op om een vakje aan te vinken en hun thema te verkopen. Dat gezegd zijnde, wetende dat een ontwerper ten minste SEO heeft overwogen bij het ontwikkelen van hun thema biedt wel enige zekerheid.

Een goede praktijk is het installeren van een extensie voor de Chrome browser, zoals MozBar of SEO Site Tools, om een aantal snelle SEO controles uit te voeren op de demo van een thema.

Uitleggen waar je op moet letten valt buiten het bestek van dit artikel, maar dat is uitgebreid behandeld door Joost de Valk.

6. Gemak van aanpassing

Een dashboard op maat is standaard geworden in veel thema’s. Dit bespaart u het gedoe om direct wijzigingen aan te brengen in de stylesheets.

Daarnaast maken plugins zoals Visual Page Editor het gemakkelijk om complexe paginastructuren te bouwen zonder de code aan te raken. Hoewel sommige van deze WYSIWYG-editors enigszins beperkend zijn, vind ik dat ze over het algemeen erg nuttig zijn om een website er met weinig moeite heel mooi uit te laten zien. Als een ontwikkelaar een demo heeft van hun beheerpaneel, zou ik aanraden ermee te spelen om er zeker van te zijn dat je alles wat je nodig hebt kunt aanpassen.

7. Veiligheid

Er is veel invloed op de veiligheid van een website, inclusief hosting, plugins en wachtwoordkracht. Daniel Pataki heeft al enkele grote stappen gezet om uw WordPress-installatie te beveiligen. Dit moet geen bijkomstigheid zijn; overweeg het liever bij het selecteren van uw thema.

Zoals wanneer u een huis koopt, is een van de beste dingen die u kunt doen om de veiligheid van een thema te meten is om te lezen wat klanten erover zeggen. Tenzij een thema is gemaakt door een betrouwbare ontwikkelaar, vermijd ik elk thema dat niet veel downloads of beoordelingen heeft.

Mijn advies is om thema’s te evalueren op community websites zoals ThemeForest, waar alle klantbeoordelingen standaard worden weergegeven. Dit niveau van transparantie heeft de neiging om de waarheid over thema’s te onthullen, die je niet direct van de website van een ontwikkelaar zou krijgen.

Terwijl het kopen van een thema direct van de website van de ontwikkelaar prima is, doe dit alleen na evaluatie op een community website met transparante reviews.

Als een thema een veiligheidslek heeft, dan hebben klanten het waarschijnlijk opgepikt en gemarkeerd in hun reviews voor toekomstige klanten. Hoewel de ontwikkelaar dergelijke problemen misschien heeft opgelost, moeten de algemene beoordelingen van klanten u een idee geven van de algemene kwaliteit van een thema.

Hoe kies je een WordPress Thema – Conclusie

Het aanvinken van al deze vakjes klinkt misschien ambitieus, maar de waarheid is dat ze met elkaar verbonden zijn, en ze komen allemaal terug op één punt: Thema’s moeten worden gebouwd met kwaliteit in het achterhoofd.

Een van de beste dingen die je kunt doen bij het kiezen van een thema is om te leren over de persoon of het bedrijf die het heeft gemaakt. Als ze een reputatie hebben om waar te maken, dan zullen hun thema’s ongetwijfeld van een hogere kwaliteit zijn dan ontwikkelaars die dat niet doen.

Natuurlijk is geen enkel thema perfect en zul je bijna altijd compromissen moeten sluiten. Dat gezegd zijnde, met de aanbevelingen in deze post, bent u hopelijk nu beter geïnformeerd om de echt slechte thema’s te vermijden en een thema te kiezen dat snel, goed gecodeerd en SEO-vriendelijk is en dat alle functies bevat die u nodig heeft.

Gratis Website Analyse

Benieuwd of uw huidige website goed scoort? Doe dan de gratis website analyse.

Gratis Offerte Aanvragen

Benieuwd wat een nieuwe website kost? Vraag dan een gratis offerte aan.

Stuur ons een bericht

6 + 3 =